|
Skriv i fagene Samfundsfag |
|
Skrivemetro > Skriv i fagene > Samfundsfag > Synopsis i samf | Linjeoversigt - Index - Forside | |
Synopsis i samfundsfag – til træning og brug ved mundtlig eksamen
Vi har en generel synopsismodel for fx AT på skolen, men også en ældre tradition for udformning af en synopsis i samfundsfag som traditionelt er en lille smule bredere.
Hvad er en synopsis når vi taler om det i samfundsfag?
· En tekst, der ikke kan stå alene
· Forudsætter en senere uddybning i en mundtlig præsentation og dialog
· Dvs. synopsen er et talepapir, der danner grundlag for den mundtlige eksamen
Hvordan opbygges den?Omfanget er maximalt 1-2 sider
Krævet indhold - Titel på emnet/indledning - Problemformulering (3-delt eller et spørgsmål der ikke kan svares ja eller nej til) - Oversigt over de væsentligste problemstillinger, der er arbejdet med - Præcisering af de væsentligste konklusioner - En samlet konklusion, evt. med formulering af spørgsmål til videre arbejde - Litteraturliste (tæller ikke i de to sider) (Kilde: http://www.emu.dk/gym/fag/al/nyheder/2006/lisa.ppt )
Det kan være nyttigt at arbejde med problematikken efter følgende fremgangsmåde, men det er ikke et must
Synopsen skal være sammenhængende, præcis, knap og kortfattet. Dele af besvarelsen kan med fordel være i stikordsform.
Store dele af besvarelsen kan udarbejdes som uddrag af centrale pointer, argumentationer og vurderinger fra det materiale du baserer synopsen på. Udvælg/prioriter hvilke dele af teksten du vil fokusere på. Husk at dokumentere fremstillingen med bl.a. henvisninger til litteraturen.
Hvordan bruges synopsen til præsentationen?Gør dig klart, hvilke elementer i synopsen du især vil fokusere på ved den mundtlige præsentation. Papiret fungerer som oplæg, og under fremlæggelsen underbygges og uddybes arbejdet med problemstillingerne. Herunder kan man f.eks. gå i dybden med de anvendte tekster, med metodiske overvejelser, samt med mere detaljeret dokumentation for argumentationen.
Vær forberedt på at gå i uddybende dialog om især de faglige begreber og teorien.
|