Eksempelbesvarelser - vektorregning i 3D

En eksempelbesvarelse



Kommentar til besvarelsen:
-
Vektorregning er en
udfordring for notationen. Man bør egentlig skrive vektorer med pile
over, og det kan man også gøre i Nspire, men dels er det noget
omstændigt og dels mister man den store regnemæssige fordel ved at
kunne "regne med punkter". I besvarelsen ovenfor er løsningen at man
i starten af opgaven skriver "I
denne opgave vil jeg ikke skelne mellem punkter og stedvektorer. Jeg
vil notere vektorer uden pile, men det vil fremgå af formuleringerne
hvad der er vektorer." . Besvarelsen
bliver ikke en skønhedsåbenbaring, men den vil give fuld point. Til
gengæld skal man så huske at gøre opmærksom i teksten på hvornår man
har med vektorer at gøre.
-
Der er en uskreven
regel om at tegninger altid er gode i geometriopgaver. I 3D-opgavaer
giver det som regel ingen større mening. I denne opgave ville det
ikke hjælpe meget.
-
Standardnotationen
om at punkter noteres vandret og vektorer noteres lodret er forladt
fordi vi ikke skelner mellem punkter og vektorer. Hvis du blander
lodret og vandret notation giver det mange problemer i Nspire.
-
Når man regner
vinklen mellem planer er der altid to svar der er lige gode. Hvis
vinklen er 70grader så er den også 180-70=110grader.Hvis man regner
vinkler mellem halvplaner som fx. to flader i en pyramide, så
er det kun den ene af de to vinkler der skal findes. Et trick er at
vælge normalvektorerne så den ene peger ind i pyramiden og den anden
peger ud. Så er svaret rigtigt! Her kan vi betragte alfa som et plan
der fortsætter, så her er det ligegyldigt. Svaret ovenfor er 63,43
grader, men 180-63,43=116,57 grader ville være lige så godt
|
|