Skriv i fagene
Mate-
matik

 

Skrivemetro  >  Skriv i fagene  > Matematik > Opgave og eksamensgenrer  >  Projektrapporter i matematik Linjeoversigt   -  Index   -   Forside

Problemorienterede projektrapporter
Matematik-projekter indgår i grundlaget for mundtlig eksammen på både C-, B- og A-niveau.

 

Projektrapporter over disse forløb kan være af meget forskellige typer. De adskiller sig dog fra de almindelige eksamensopgavesæt ved at der er et samlet emne for et projektforløb og at det afsluttende produkt, der kan være en rapport, skal prøve at samle dette.

 

Især for de problemorienterede projektrapporter og herunder også tværfaglige projekter gælder, at de skal stilles op som en almindelig opgave med en problemformulering, en indledning og en række afsnit med overskrifter, der leder frem til en konklusion.

 

 


 

 

Eksempel på et 1g-projekt: Lineære funktioner

Et eksempel på et 1.gprojekt, hvor resultatet præsenteres som en skriftlig rapport er:

 

Du skal redegøre for betydningen af de to konstanter i lineære funktioner og gennemgå hvordan man kan finde dem med forskellige metoder. Regression skal indgå i rapporten, og du skal have bevis for mindst to af de sætninger du behandler.

 


Eksempel på et 2g-projekt: Krydstabeltests

Nedenfor er et 2.gprojekt i statistik. Hele opgave formuleringen med data og uddybende spørgsmål er her. Her er det samlende et emne i lærebogen eller en metode. Der er mange spørgsmål og de representerer spørgsmål af stigende kompleksitet. Opgavens indhold er fra starten lagt meget fast, dog er der interessante forskelle i valg af datamateriale, der giver mulighed for interessante diskussioner om holdninger til idræt.

 

Krydstabeltests:

  • Forklar hvilke typer problemer vi kan arbejde med i forbindelse med Chi-i-anden-tests og giv eksempler på hvad det er vi vil undersøge.

  • Gennemfør udregningen af goodnes-of-fit-testet og et af de to andre tests og præsenter resultatet og metoden bag chi2-testet

  • Giv en grafisk illustration af sammenhængen mellem T-værdien og p-værdien, og demonstrer også hvad den kritiske mængde og fejl af type 1 og type 2 er.

  • Overvej hvilken betydning det har at have en stor stikprøve. Se fx på hvad der sker med E-værdier, Q-værdier og T-værdi, hvis alle dine observationer i en tabel er 10 gange så store.

  • Forklar i hvilken sammenhæng vi taler om ensidige tests eller tosidige tests

  • Kommenter problemer i statistik ud fra det sidste eksempel

 

Andre nyttige links:

skrivemetro/dok/ProblemorienteretProjektrapportFredericiaGym.pdf