Skriv i fagene
Mate-
matik

 

Skrivemetro  >  Skriv i fagene  > Mat > Opgave og eksamensgenrer  >  SRO, SRP og andre tværfaglige projekter Linjeoversigt   -  Index   -   Forside

SRO, SRP og andre tværfaglige projekter

I de tværfaglige opgaver er de formelle krav til opgaven fælles for alle fag. Det kan du læse om under SRP og SRO i skrivemetroen. I mange AT-forløb, der afsluttes med skriftlige rapporter er kravene de samme, men det afhænger af det enkelte AT-forløb og af hvad der er i fokus i dette forløb. Det kan du se under AT i skrivemetroen

 

 

Eksempel på et AT-forløb i matematk og historie:

Hver gruppe skal lave en problemstilling, der tager udgangspunkt i og diskuterer forestillingen om Grækenlands placering som både videnskabens og demokratiets vugge.

 

Det er op til gruppen selv at afgrænse emnet både tidsmæssigt og indholdsmæssigt, men det er et krav at I både arbejder historiefagligt og matematik-fagligt.

 

Den matematik-faglige del kan være at arbejde med et matematiks emne, men det kan også være en bredere videnskabsteoretisk diskussion af hvad naturvidenskabelig metode er og hvordan matematik er placeret i den.

 

Kommentar: Der er her opstillet en ramme for problemformuleringen, men det er elevernes egen opgave at formulere problemet konkret.

 

 

Eksempel på en SRP-opgaveformulering:

Der ønskes en kortfattet historisk oversigt over hvordan man har anvendt kryptering til hemmeligholdelse af information. Diskuter styrker og svagheder ved de anvendte metoder.
 

På denne baggrund ønskes en analyse af den tyske "Enigma" krypteringsmaskines virkemåde. Forklar hvorfor den blev anset for ubrydelig, og hvordan de allierede under Anden Verdenskrig alligevel havde held med at bryde kodesystemet.
 

Du skal kort gøre rede for baggrunden for Atlanterhavskrigen under 2. verdenskrig. Analyser i forlængelse heraf forløbet af Atlanterhavskrigen.

 

Vurder hvilken betydning det fik, at de allierede i perioder brød tyskernes koder.

 

Kommentar: En SRP-formulering laves af læreren efter en snak med dig om hvad du ønsker. Du er måske lidt tung og bred. Hvis du selv skulle lave problemformuleringen ville selve problemet nok være lidt kortere, og så kunne det blive suppleret med underspørgsmål. Når SRP-formuleringer stadigvæk ofte er lidt opremsende, er det i vid udstrækning for at sikre at du som elev ved hvad du skal forholde dig til.