|
Skriv i fagene |
|
Skrivemetro > Skriv i fagene > Engelsk > Opgave og eksamaensgenrer > Delprøve 2 |
||
Delprøve 2 - Fiktion
På både A- og B-niveau har man valget mellem at skrive om en fiktionstekst eller en sagprosatekst.
Fiktionsteksten Et eksempel på en A-niveau opgave: ”Write an essay (900-1200 words) in which you analyse and interpret Mark Slouka´s short story “Crossing.” Part of your essay must focus on the narrative technique and the significance of the setting.”
Et eksempel på en B-niveau opgave:
”Write an essay (700-1000 words) in which you analyse and interpret Debbi Alper´s short story “How lucky you are.” Your essay must include the following points: - The main theme - A characterization of Max and Ishraqi - The way the short story is structured - Max´s relationship with his parents - The setting Et essay er en sammenhængende tekst med en indledning, en hoveddel og en afrunding/konklusion. Det er en fokuseret tekst: fiktionsteksten er emnet for essayet, og der er en rød tråd i behandlingen af fiktionsteksten. - Og det er en dokumenteret tekst: essayet underbygges med henvisninger til, gerne citater fra, fiktionsteksten. Når man skriver et essay, henvender man sig til en læser, som har læst den fiktionstekst, man skriver om. Det betyder, at man ikke skal referere handlingen, men formidle sin analyse og fortolkning af fiktionsteksten.
Læg mærke til, at essay i denne sammenhæng betyder noget andet end i dansk, nemlig en struktureret formidling af en analyse og fortolkning. For forklaringer på ”analyse”, ”interpret” og ”focus on”: se ”Skrivehandlinger”.
Et eksempel på en god A-niveau-besvarelse. Et eksempel på en god B-niveau-besvarelse.
Forklaringer og gode råd til essay om fiktionstekst: Ved et ”sammenhængende” og ”fokuseret” essay forstås et essay, hvis fokus er fiktionstekstens tema. Inden man skriver, analyserer man fiktionsteksten, dvs. man gør sig en række iagttagelser om fiktionstekstens elementer med henblik på at finde ud af, hvad fiktionstekstens tema og forfatternes intention er, og hvilke virkemidler forfatteren bruger. Hernæst laver man en disposition for sit essay.
Indledning I indledningen skal man fange sin læsers interesse og gøre klart, hvad tekstens tema er. Et eksempel på en indledning: “Sometimes it can be great to escape from your everyday life with all its responsibilities and problems, just loosen up and have some fun for one night. To do that a lot of people turn to alcohol or narcotics, which in itself can be perfectly harmless, but for some people a couple of nights a month become a couple of nights a week or even more, until they can’t control it. This short story from 2001 is a perfect example of when it goes too far. The main character …” I ovenstående eksempel er hovedtemaet taget op i generelle vendinger og herefter snævret ind til at behandle netop denne tekst. Det kaldes en tragt.
Hoveddel I essayets hoveddel skal man formidle sin analyse og fortolkning, dvs. forklare, hvad forfatterens hensigt er (hvad forfatteren har at sige om temaet), og hvordan forfatteren gør det, altså hvordan forfatteren bruger tekstens andre elementer (dvs. setting, characters, structure, narration, language, symbols, title, osv.) hertil. Af opgaveformuleringen fremgår det, hvad man bl.a. skal fokusere på. Husk, at et essay ikke er komplet, når man har behandlet disse fokuspunkter. Tænk også på de andre elementer nævnt ovenfor. For uddybning af disse se fx Contexts, Toolbox eller Wider Contexts. . Afrunding I afrundingen skal man drage en konklusion, som følger logisk af det foregående og vender tilbage til indledningen.
Afsnit Et velstruktureret paper/essay har afsnitsinddeling. Ved et nyt afsnit signalerer man pause, men også at man nu går over til noget nyt; en ny meningshelhed. Mange nye afsnit begynder med en kernesætning. Kernesætningen skal kort og præcist udtrykke, hvad den næste passage handler om. I resten af passagen bliver kernesætningen så uddybet og underbygget med forklaringer, eksempler og detaljer eller argumenter. Brug ”Therefore”, ”However” Furthermore” o. lign. til at skabe sammenhæng mellem de enkelte afsnit.
Dokumentation: Når man analyserer en tekst, vil man fremsætte en række påstande om teksten. Påstande skal jo følges af belæg. Man giver belæg for sine påstande ved enten at citere eller ved at referere til specifikke steder i teksten. Når man fx karakteriserer en person i en novelle, kan man finde belæg i citater på denne måde:
“Paul is a very emotional man. He sometimes finds it difficult to control his feelings. This is clearly shown when he arrives at the kennels. “Can I just hold Lassie in my arms one last time?” (ll. 56-7) He is struggling to stay calm. A similar situation arises when …”.
Eller med reference til teksten:
“Paul is a very emotional man. This is clearly shown in the scene where Paul has to say goodbye to his dog. He finds it very difficult and there are tears in his eyes.”
Man kan altså ikke blot sige: “Paul is a very emotional man” og så lade det være godt. Man skal altid give belæg.
Man skal altid huske at udlægge sine citater. De taler ikke for sig selv! Det skal være klart, hvad man ønsker, læseren skal stille op med citatet.
Man skal undgå de helt unødvendige citater som i dette eksempel: ”Kim is a teenage girl. This is clearly shown in this quotation: ”I was a teenage girl”(l.9)”.
Man skal altid huske at angive, hvorfra man har citatet. Dette gøres ved at sætte linjenumre enten i en parentes efter citatet eller i en fodnote.
Tjekliste
|