Bøjning (B)

Navneord

1. Problem: Man glemmer –r i flertal, bestemt form, oftest der, hvor man ikke kan høre forskellen.

fx. en bager – alle bagerne (den er jo nem nok), en herre – alle herrerne (sikke mange r’er), eller en lærer, alle lærerne (her går det galt for 30 % af alle elever…)

Huskeregel: Der skal r på ordets endelse i flertal!

Typiske ”farlige” ord: en lærer, en (racer-)kører, et øre, en (sag-)fører, en (bagage-)bærer, en bestyrer, en bortfører, en billedskærer, en erobrer, en eventyrer, en flykaprer, en murer, en føntørrer, en klatrer, en korsfarer, en vare, en lurer, en målscorer, en møbelpolstrer, en velgører etc.

 

Udsagnsord

2.problem: man glemmer r’et i nutid, igen fordi man ikke kan høre det

at bage – jeg bager (den er jo nem nok), at køre - jeg kører, at repetere - jeg repeterer, at lære – jeg lærer (her går det galt),

Huskeregel:  Der skal –er på stammen i nutid, er du i tvivl, så prøv at sætte ”bager” ind på ordets plads.

Typiske ”farlige” ord: at lære, at køre, at høre, at føre, at bære, at bestyre, at skære, at mure, at lure, at score, at vandre, at klare, at udfordre, at tømre, at styre, at beundre, at symbolisere, etc.

3. problem: Man glemmer d’et i nutids tillægsform, fordi man ikke kan høre det 

jeg løber – jeg kom løbende. Problemet opstår også der, hvor ordet rent faktisk findes uden d, og stavekontrollen derfor ikke kan finde det: spændene – spændende (altså ”at spænde efter, alle efterspændene”, men ”jeg er spændt – det er spændende”), tegnene – tegnende (”alle tegnene var tydelige”, men ”jeg stod ved tavlen, tegnende en model”)

Huskeregel: der skal –ende på stammen i nutids tillægsform!