Opdateret nov. 2004
Kompetencer
1.1
Sprog
1.1.1
Der vurderes efter korrekthed, hensigtmæssighed
og tydelighed i:
- Stavning
- Bøjning
- Tegnsætning
- Sætningsbygning
- Præcision & variation i ordvalg
1.1.2
Fejltyper er foreksempel:
- Syntaksbrud
- Tegnsætningsfejl
- Kongruensfejl
- Stavefejl
- Begrebsusikkerhed
- Klicheer
- Præpositionsfejl
- Idiomatiske fejl
1.2
Struktur og formidling
1.2.1
Der vurderes efter relevans, fokusering, orden
og overskuelighed i:
- Komposition (indledning & afslutning)
- Sammenhæng (inden for og imellem afsnit)
- Fokus (herunder abstraktionsniveau,
konkretisering, generalisering)
- Overholdelse af valgt genre og stil
1.2.2
Fejltyper er foreksempel:
- Manglende eller dårlig indledning og afslutning
- Manglende sammenhæng mellem de enkelte afsnit
- Manglende overholdelse af valgt genre og stil
- Overflødige gentagelser
- Ringe eller manglende konkretisering
- Ringe abstraktionsniveau
1.3
Emnebehandling
1.3.1
Der vurderes efter tekstlæsning, selektion,
relevans og grundighed i:
- Behandling af opgave
- Analyse og fortolkning
- Dokumentation
- Argumentation
- Præcision & nuancering
1.3.2
Fejltyper
- Ringe forståelse af den stillede opgave
- ringe forståelse af indholdet i tekstforlægget/
andet materiale
- Dårlig udvælgelse af informationer fra
tekstforlæg/ andet materiale
- Manglende uddybelse og dokumentation
- Manglende skelnen mellem referat, citat og
vurdering
- Manglende proportionering i opgaven
1.4
Selvstændighed og originalitet
1.4.1
Der vurderes efter følgende:
- Personlig tilgang
- Engagement
- Originalitet
- Selvstændighed
- Alsidighed i valg af perspektiv og holdning
1.4.2
Fejltyper
- Automatisk overtagelse af opgavedisposition
- automatisk overtagelse af opgavens ordlyd,
informationer og meninger fra teksten
- Manglende evne til nuancering, selvstændig
vinklen og abstraktion
(alle punkter er fra et ark udleveret på teopæd-kursus forår 2000)