Billedanalyse: Arbejdsmodel
(Denne arbejdsmodel er – bortset fra enkelte punkter – taget
fra Gita Pasternaks Skriftlige opgaver i
dasnk – i gymnasiet og HF, Gyldendal 1986)
Beskrivelse & analyse
Beskrivelse
- Kunstnernavn
og produktionsår
- Genre
(brugsbillede, kunstbillede etc.)
- Motiv/tema (Hvad forestiller billedet? Hvilke personer er der?
Tid, sted & miljø?)
Om virkemidlerne
- Komposition/
opbygning?
- Synsvinkel/beskæring?
(normal-, fugle-, frøperspektiv; Helhed/ udsnit)
- Lys/farver?
- Symbolbrug?
- Bevægelse/
Handlingsskabende elementer?
- Associationer/stemninger
giver virkemidlerne alt i alt?
Beskrivelse i en større kontekst
- Hvem
er afsenderen?
- Placering
i tid?
- Mediet?
(Hvor blev/bliver billedet vist?)
- Hvem
er modtagere?
Fortolkning
- Hvilken
betydning giver den samlede analyse jf. de ovenstående punkter?
- Hvad
er billedets hensigt/ budskab?
- Hvilke
normer og værdier udtrykker billedet (billedets ideologi)?
Vurdering
- Hvad
betyder billedet for dig i forhold til ovenstående punkter?
- Hvor
godt lykkes billedet med hensyn til at formidle sit budskab? (set både i
forhold til nu og til den tid, det er blevet til i)