· Hvor mange akter og scener er der?
· Hvordan udfolder konflikten sig i forhold til den klassiske femleddede struktur?
· Hvilke scener er hovedscener/biscener?
· Hvilke scener indeholder meget handling – hvilke indeholder stilstand?
· Hvilke personer er hhv. hovedperson(er) og bipersoner?
· Hvordan kan personerne karakteriseres ud fra deres replikker (og evt. regibemærkninger)?
· Er personerne ”enkle” (dvs. ensidige personligheder) eller ”sammensatte” personer?
· Hvilke modsætninger og konflikter er der mellem personerne – og udvikler eller forandrer personerne sig i løbet af konflikten?
· Hvilke konflikter indeholder stykket – og hvad er hovedkonflikten (hovedtemaet)?
· Hvilken betydning har hhv. ydre og indre kræfter for konfliktoptrapning og –løsning?
· Hvilken udgang har stykket, hvordan løses konflikten?
· Hvilket budskab har stykket, og hvad kan man lære af det?
· Hvilken type drama er der tale om?
· Hvilken tid er det skrevet i, og er genren eller temaet typisk for tiden?
· Hvem er forfatteren, og er temaet eller genren typisk for forfatteren?
· På hvilken måde er temaet aktuelt i dag?
Punkterne er delvist inspireret af dramaanalysen i Claus Pico Stæhrs Lærerens håndbog i tekstarbejde, 1989