Allusionen - fire definitioner

1)       Kirsten Rask (Stilistik 1995): Hentydning til bestemte navne, skikkelser eller til fænomener fra tidligere litteratur, fx En moderne marie Grubbe-skæbne. For at forstå meningen skal man kende J.P. Jacobsens roman om Marie Grubbe. De sidste tre ord i forordet til denne bog: skrivero i november er faktisk en allusion til Henrik Nordbrandts digtsamling Håndens skælven i november. (s.96)

 

 

2)       Keld Gall Jørgensen (Stilistik 1999): ”Hentydning til noget velkendt. Allusionen er ligesom et citat én af intertekstualitetens* mange underformer. Ved at stikke den ene hånd ind mellem to skjorteknapper kan man alludere til Napoleon, ligesom man kan alludere til Hitler ved på en tegning eller et billede at tilføje en lille sort moustache. I tekster kan allusioner fx bestå i hentydninger til bestemte steder, personer eller begivenheder: Mødet blev hans Waterloo. (s.172)

 

 

3)       Ulla Albeck (Dansk stilistik 1963): Allusionen, det halvskjulte Citat, forkortet eller anvendt saa at det stiller et kendt Udtryk i nyt lys, er ejendommeligt for spirituel, let (overlegen) fremstilling, der forudsætter det omtalte saa bekendt, at det kun behøver at antydes (jfr p. 131), saaledes f.Eks. hos Kierkegaard (især Bibel og Holberg), blandt moderne Forfattere Karen Blixen, Nis Petersen; i sær i spøgende Form, saaledes alm. hos Baggesen, Sophus Claussen, Gustav Wied. Mens det lange citat har til Hensigt at paaberaabe sig en Autoritet, paatvinger Allusionen sig ikke: den, der ikke er med, kan behagelist læse hen over Hentydningen. [der er to sider mere med uddybning og eksempler, der er klippet fra her] (s.89)

 

 

4)       Helle Borup (Ud med sproget 2007): I en allusion spiller man på genkendelighed med noget fra en anden ytring, fx en sang, en film, en tale eller lignende. Man alluderer, når man direkte eller indirekte referere til noget, ens modtagere kender. Fx da dronning Margrethe i sin nytårstale fra 1984 alluderede H. C: Andersens I Danmark er jeg født med ordene ”… dette land er vort, her er vi vokset op, her har vi rod, herfra vor verden går”. Allusionen bruges også meget i reklamer. (s.27)