Punkter til analyse og produktion af scienceslam-oplæg

1.       SPROG

a.      Billedsprog: metaforer, eufemismer, besjælinger

b.      Sammenligninger: noget er ligesom/ som noget andet  (fx fra ukendt til kendt)

c.       Talesprog (lav stil): slang, bandeord, korte sætninger etc.

 

2.      APPEL

a.      Logos: at tale til fornuften – god argumentation, statistikker etc

b.      Patos (& humor) – at tale til følelserne, både negativt og positivt, gerne humor

c.       Etos – at skabe troværdighed, gerne jf. Aristoteles: arete, phronesis, eunoia.

 

3.      DEFINITIONER

a.      Faglige begreber (evt. via sammenligninger)

b.      Historiske forhold (årsag-virkning)

 

4.      EKSEMPLER

a.      Fra abstrakt til konkret

b.      Cases og fiktive eksempler dur også

c.       Evt. procesbeskrivelse (din egen (erkendelses)-proces)

 

5.      POWERPOINT

a.      Mængden af information på slides (ikke for informationstungt)

b.      Layout og billedbrug på slides (farver, supplerende billeder)

c.       Forholdet mellem tale og slides (ikke for ujævnt et forhold)

d.      Gode, sigende, overskrifter  (dækkende, vækkende, æggende, konkret, aktiv)

 

6.      RELEVANSKRITERIER (incl. nyhedskriterier)

a.      Aktualitet (kan det kobles på en aktuel begivenhed, hvad er sidste nyt?)

b.      Væsentlighed (kan det kobles til publikums hverdag, gøres vedkommende?)

c.       Identifikation (evt. via en fortælling om en konkret person, kobles til publikums liv)

d.      Sensation (er der noget nyt, uhørt i sagen?)

e.       Konflikt (rummer sagen en konflikt, evt. historisk eller potentielt?)

f.        Fascination (noget opsigtsvækkende, der skaber begejstring)

g.      Fremtiden (hvad kan forskningen føre til?)

h.      Mytedræber (kan der aflives nogle offentligt misforståelser/myter?)

i.        En rekord (er der noget, der er først, størst, længst, bedst?)

 

7.      VINKLING

a.      ”Jeg vil fortælle om…”

b.      ”Jeg vil fortælle, at…”

c.       ”Det vil jeg fortælle, fordi…”