Eksempelbesvarelser - funktioner og funktionsundersøgelse

Denne opgave er formuleret som en
ren matematikopgave.
En eksempelbesvarelse

Kommentar til besvarelsen:
-
Vi ønsker en
besvarelse skrevet i et matematisk sprog og ikke en række
maskinkommandoer knyttet til lige netop det program du benytter.
Skriver vi fx. solve(f(x)=0,x) så er det maskinsprog, der
ikke forklarer hvad der sker. Det hænger jo både sammen med, at det
bare er den måde Nspire skriver problemet op på. Andre programmer
gør det på andre måder, og man forventer ikke at læseren har sat sig
ind i alle mulige programmer. Derfor skriver vi inden vi bruger
solve-kommandoen, hvilket problem der løses fx Vi løser f(x)=0.
Man støder ofte på en mellemting som Vi solver f(x)=0 og det
er selvfølgelig fuldt forståeligt men formelt ikke helt så korrekt
som Vi løser f(x)=0. Om det trækker ned i en
eksamensbesvarelse afhænger af om der er andre uregelmæssigheder
i fremstillingen.
-
Når du skal bestemme
monotoniforholdene skal du løse f '(x)=0 for at sikre dig, at der
ikke er løsninger udenfor grafvinduet.
-
Du skal argumentere
for i hvilke områder grafen er voksende og aftagende og det er nok
at SE på grafen. Du kan også indsætte talværdier som fx fm(-4) for
at se monotoniforholdene. Begge dele er tilstrækkeligt.
-
Vi angiver ofte den
afledte funktion f '(x) som fm(x) fordi Nspire ikke kan håndtere
mærket. Det er ikke en standardnotation i matematik, så det bør man
definere som det er gjort ovenfor.
-
Det er en god ide at
lave en graf i sådan en opgave fordi du har mulighed for hurtigt at
se om svarene lyder rigtige. I besvarelsen ovenfor bruges grafen
direkte i argumentationen og skal derfor med.
-
I opgaven ovenfor er
der indsat i tagentligningen. Du kan også bare skrive

|
|