Hvad er en
diskuterende artikel?
I den
diskuterende artikel skal du belyse og analysere en argumenterende tekst samt
diskutere den problemstilling, teksten tager op. I denne opgave skal du
inddrage materiale fra internettet. Opgaven består af tre hoveddele:
-
En
redegørelse for tekstens synspunkter
-
En
karakteristik af tekstens argumentationsform
-
En
diskussion af emnet, hvor du inddrager andre synspunkter på
emnet, som du har fundet på internettet.
Tip! Husk
de sproglige overgange, der skal koble redegørelse, karakteristik og
diskussion sammen.
Eksempel på en god diskuterende artikel
Den diskuterende artikels byggeklodser
|
Hvad indeholder afsnittet? |
Rubrik |
Den skal give læseren lyst til at læse artiklen, og den skal
også ramme din artikels indhold.
Misforstået overskrift/rubrik: at du benytter overskriften på
den artikel, du skal redegøre for.
Fængende og god overskrift/rubrik: Kortfattet og rammende
overskrift, der gør læser nysgerrig. |
Indledning
(ca. 1/4 side) |
Skriv en indledning, der får læseren fanget ind og giver
ham/hende lyst til at læse videre, og som samtidig leder ind i
emnet. Tænk på at du skriver en artikel, der formidler et stof
og henvender sig til nogle læsere.
Det betyder, at du IKKE skal indlede med: ”Jeg har valgt opgave
4 i opgavehæftet, der skal jeg gøre rede for…og karakterisere…og
diskutere…
Til sidst i indledningen skal du præsentere teksten med alle
oplysninger: skribent, titel, udgiver, dato, årstal |
Redegørelse
(ca. 1/4 side ) |
Her skal du give en redegørelse for den givne teksts centrale
synspunkter. Du skal her være neutral og ikke komme med egne
meninger eller være ironisk. Husk at en redegørelse IKKE er et
referat eller et resumé, hvor man kronologisk refererer en
tekst. Meningen er derimod, at du finder de væsentligste
synspunkter fra artiklen og redegør for dem ud fra en
disposition, som DU laver, og det er vigtigt, at du skriver i
dit eget sprog og ikke lader dig smitte af tekstforlægget. Du
skal inddrage 1-2 centrale citater i din redegørelse.
|
Karakteristik
(ca. 1 – 1 ½ side) |
I dette afsnit er det meningen, at du skal forsøge at afdække,
hvordan og med hvilke midler teksten forsøger at overbevise sin
læser. Her skal du ind og bruge dine metoder og begreber fra
argumentationsanalyse og retorik (herunder evt. billedsprog) og
evt. diskursanalyse. Du skal gå undersøgende til værks og
1) udpege konkrete eksempler på argumentationsmåder og
virkemidler
2) formulere, hvad virkningen af disse er. Her skal du anvende
citater til at dokumentere dine iagttagelser. Husk, du må gerne
bruge dine redskaber kritisk. Dvs. at du kan afsløre, hvis nogle
argumenter er tomme eller ulogiske, og du kan pege på sproglige
virkemidler af forskellig slags.
Du kan tage fat på at undersøge:
- Appelformer (ethos, logos, pathos)
- Argumenttyper (fx ekspertargument)
- Argumentation (brug af påstand, belæg, hjemmel, gendrivelse,
styrkemarkører)
- Stilistiske og sproglige virkemidler: brug af troper og
figurer
- Diskursanalyse (nodalpunkt, ækvivalenskæde, flydende betegner,
konnotationer, antagonismepar)
|
Diskussion og afrunding
(ca. 1 side) |
Diskuter synspunkterne idet du inddrager andre perspektiver på
emnet: nu skal du ikke længere redegøre for artiklens
synspunkter, nu skal du inddrage andre synspunkter, andre
vinkler eller andre perspektiver på det emne, det drejer sig om.
Du skal med andre ord finde mindst en tekst, der har en anden
holdning til emnet end hæftets tekst. Og du skal formulere
direkte, hvordan denne nye tekst adskiller sig fra
hæftets/cd’ens tekst. Med diskussion mener man, at du på den ene
side skal forholde dig til tekstens synspunkter og på den anden
side inddrage andre syn på sagen. Du skal vise, at du kan se
emnet fra flere vinkler og forholde dig til en problemstilling.
Og her SKAL du bruge nettet, hvilket kan være en stor hjælp i
denne fase.
Hvis du har svært ved at komme videre, kan du evt. overveje flg.
spørgsmål, der kan sætte dig i gang med at søge:
Hvilke grundlæggende synspunkter er der i teksten (jf. din
redegørelse)?
Hvordan kan man argumentere imod tekstens synspunkter?
Hvordan kan man alternativt se på emnet?
Er der en interessant politisk eller historisk baggrund for
emnet?
Hvad mener jeg selv om emnet?
NB: Det er meget vigtigt, at du dokumenterer din brug af
internettet ved henvisning til hjemmesider, links osv. som
fodnoter til din artikel.
Husk at afrunde din diskussion. |
|
|