HVORDAN søger jeg?
En simpel søgning på Google og Wikipedia er aldrig tilstrækkeligt når du
skal søge information om et større emne. Det er vigtigt at du sætter dig
ind i et bredere felt af søgeteknikker eller søgestrategier
Bogligt materiale
(vurder om du kan bruge materialet):
-
Kig på
indholdsfortegnelsen, check om der er et register bag i bogen, skim
bogen igennem. Bøger kan være kronologisk
opbygget eller tematisk. Leksika er altid alfabetiske.
-
Læs på bagsiden
af bogen og forordet, som indeholder væsentlige oplysninger. F.eks.
om bogens målgruppe og faglige niveau, samt om der er sider af
emnet, der ikke behandles i bogen eller om emnet er belyst fra en
bestemt synsvinkel, tidsperiode m.m. Se på udgivelsesåret og
sidetallet.
-
Er der litteraturhenvisninger bag i bogen? Hvis svaret er ja, har du
noget at arbejde videre med…
Database: Søgeteknik og
søgestrategi
-
Brug din problemformulering som udgangspunkt til at finde frem til
de søge- og emneord, der har med dit emne at gøre.
Lav en liste med disse
søge- og emneord,
herunder flertalsformer, synonymer og engelske termer for at gøre
din søgning så komplet som muligt. Find også overordnede og
underordnede begreber til dine søgeord. Brug evt. et leksikon til
dette forarbejd. Hvis du f.eks. skal skrive opgave om D-Day, kunne
du søge mere bredt på søgeordet ”2. verdenskrig” og mere snævert på
”Omaha Beach”.
-
Vælg en
eller flere relevante databaser at søge i. Her finder du en liste
over
anbefalede biblioteker og databaser
-
Kig grundigt på databasens forside.
Nærlæs
hvilke søgemuligheder du har.
-
Sæt dig ind i databasernes
teknikker:
Trunkering
(med tegnet * eller ?) giver en søgning på ordstammen og alle
endelser, dvs. en bred søgning på mange ord samtidigt. Du kan måske
afgrænse
din søgning
på
forskellig vis, hvis der f.eks. er mulighed for søgeinterval
(dato/år) eller mht. materialer (bøger, artikler osv.) eller sprog.
-
Brug de søgeord/emneord, som du har skrevet ned, i forskellige
kombinationer.
Vælg "Udvidet
søgning"
hvis denne mulighed findes. Dermed kan du søge mere målrettet, og du
får en større forståelse for, hvad det er, at du er i gang med at
søge efter (forfatter, titel, emneord eller fritekst).
-
Vurdér
søgningen.
Begræns eller udvid
denne - f.eks.
med at flytte søgeord fra emneordsfeltet til fritekstfeltet. Dette
vil give dig en bredere søgning med flere træf, og den omvendte
flytning mellem felterne vil give en smallere søgning.
-
Quick ’n’ Dirty:
Hvis du er meget i tvivl om dine søge-/emneord, eller i tvivl om der
overhovedet er skrevet noget om dit emne, kan prøve en Quick ’n’
Dirty søgning. Måske får du så lidt overblik og vil kunne se, hvilke
begreber og ord, som andre har brugt om emnet.
Brug de resultater, du får, til at blive klogere på fagterminologien
og de ”rigtige” søgeord. Søg derefter videre med de nye begreber og
søgeord.
Her kan du se et eksempel på, hvordan du kan få udbytte af at lave
en
Quick ’n’ Dirty
søgning
i Bibliotek.dk
(kilde:Aarhus Universitets Studiemetro. Informationskompetence)
-
Udvælg, find
eller bestil
det relevante materiale.
-
Print
dit søgeresultat ud til dig selv og din lærer. Hvis du ikke gør
det, er det ikke sikkert, at du kan huske, hvad det var du fandt
frem til eller bestilte i databasen.
Websides /
Internettets hjemmesider:
-
En del gode hjemmesider ligger i
Bibliotek.dk.
Og finder du en hjemmeside her, er den udvalgt fordi den opfylder
visse troværdigheds- og kvalitetskrav.
-
Søger du direkte på internettet med en søgemaskine, f.eks.
Google,
skal du huske, at det er en
søgerobot,
du læner dig op ad. Søgemaskiner
(også dem der ligger bag databaserne) gør kun præcis, hvad du beder
dem om, så husk at det er dig, der skal lave det kvalitative
tænkearbejde!
Overvej derfor særligt hvilke
søgeord, du skal bruge.
-
Kig på flere
end de første tre, fem eller ti træf, som Google finder, og vælg kun
de hjemmesider, hvis indhold du kan regne med er korrekt.
Krydscheck
altid oplysningerne med andre materialer.
-
Brug med andre
ord din kritiske sans!
Internetdokumenter og internetsider kræver en særlig kritisk
vurdering, da alle og enhver kan lægge informationer og dokumenter
og
på internettet. Undersøg især hvem der
står bag hjemmesiden og hvilket formål den har.
Se Undervisningsministeriets side om
kildekritik og vurdering af hjemmesider og
Tjekliste og
Hvad er kilder og kildekritik, en film fra Studieportalen.dk
-
Og
husk at Google ”kun” kan søge i overfladen af internettet. Google
kan derfor ikke dykke ned i
Det Dybe Web
og
finde
guldet
- de mange fuldtekst artikler – i de
betalingsdatabaser,
som skolen har købt licens til.
|
|