Skriftlige eksamensopgaver
To eksempler
på besvarelser af samme eksamensopgave med kommentar af lærerne:


I opgavebesvarelsen
nedefor er der givet to eksempler på besvarelser. Den ene ligger
under middel, mens den anden ligger over middel (ikke
nødvendigvis 12). I midterspalten er der kommentarer til de to
besvarelser. |
Før man går i gang med
at skrive:
Når man skal løse en
skriftlig eksamensopgave, er det vigtigt at man har sat sig
ordentlig ind i opgaveteksten. Opgaveteksten er den tekst som
ikke indeholder spørgsmål, men baggrundsoplysninger. I den
opgave vi ser på her, er der tekst med baggrundsoplysninger i
starten samt før og efter spørgsmål 4.
Når man læser denne
tekst skal du prøve at finde ud af hvad det er for noget
lærebogsstof opgaven egentlig handler om, og hvilke bøger der
indeholder dette stof. I den opgave vi ser på her, er det ret
åbenlyst at opgaven handler om fotosyntese, primærproduktion og
klorofyls evne til absorbere lys ved forskellige bølgelængder.
Du kan nu lave en liste
med fagudtryk som er relevante i forbindelse med disse
fagområder. Du kan bruge disse til at sikre dig at du kommer
rundt i alt det relevante stof. Samtidigt er brugen af fagudtryk
en af de ting du bliver vurderet på i din besvarelse.
|
Delopgave nummer |
minimumsbesvarelse |
kommentar |
God besvarelse
|
1 |
To abiotiske faktorer der bør holdes konstant er f.eks.
temperatur og lys.
Temperatur skal holdes konstant fordi processerne planterne i
plantern løber hurtigere når det er varmt.
Hvis planterne står forskeligt i forhold til vinduet, vil de få
forskellige mængder lys på sig, og derfor ikke lave lige meget
fotosyntese. |
Besvarelserne til venstre er minimumsbesvarelser, som ikke er
decideret forkerte, men for overfladiske. De kan fungere som et
skelet for en besvarelse, men ikke give karakterer højere end 4.
Til højre er der blevet hængt ”kød” på skellettet. ”kødet” er
skrevet med rødt.
Den kan være en god strategi, at starte med at lave en
minimumsbesvarelse, og derefter fylde kød på.
Bemærk at der kun skal angives og ”Begrundes” 2 abiotiske
faktorer. Man får ikke flere point for at Begrunde flere end de
2. |
Der er en række abiotiske faktorer der spiller ind på
fotosynteseaktiviteten i planter, f.eks. pH, CO2
koncentration temperatur og lys
Temperatur skal holdes konstant fordi
stofskifte processerne planterne i planterne løber
hurtigere når det er varmt. Dette
skyldes to ting. Dels forløber alle kemiske processer hurtigere
når temperauren stiger, dels vil de processer der er styre at
enzymer løbe hurtigere når temperaturen nærmer sig enzymets
temperatur optimum.
Hvis planterne står forskeligt i forhold til vinduet, vil de få
forskellige mængder lys på sig, og derfor ikke lave lige meget
fotosyntese.
|
2 |
 |
Grafer skal have enheder på akserne, titel og /eller
figurtekst. Tallene på akserne skal være let læselige.
Man må gerne lave grafer i hånden, men det vil være en umådelig
god ide at have styr på hvordan man gør det i Excel eller
lignende. |
 |
3 |
Som vi kan se på graferne, laver den plante der bliver udsat for
kunstigt lys meget ilt, mens den plante der ikke bliver udsat
for kunstigt lys næsten ikke laver noget ilt.
Dette skyldes at planter skal bruge lys for at lave fotosyntese. |
Bemærk at du bliver bedt om at ”forklare” graferne. En god måde
at gøre det på er at lave en kort analyse, men nogle præcise
analysepunkter, og derefter forklare hvorfor/hvordan det kan
tænkes at disse er opstået. I
teksten til venstre mangler analysepunkter og en grundig
forklaring.
|
Som vi kan se på graferne, laver den plante der bliver udsat for
kunstigt lys meget ilt. Den producerede
mængde ilt stiger fra 3,8 ml ved tiden 0 minutter, til 6,8 ml
efter 25 minutter. Herefter bliver der ikke dannet ret meget
mere ilt, og kurven flader derefter ud frem til forsøget
afsluttes efter 40 minutter hvor iltmængden er steget til 7,0 ml.
Forklaringen på at kurven flader ud, kunne
være at planten har opbrugt den tilgængelige CO2
og derfor ikke kan fortsætte med at lave fotosyntese.
Den plante der ikke bliver udsat for kunstigt lys producere
næsten ikke noget ilt. Planten
producerer kun 0,2 ml i løbet af de 40 minutter forsøget varer.
Der er altså en forskel på 6,8 ml mellem de to planter.
Plantens fotosyntese er med andre ord kun
lille smule større end dens respiration, eller udtrykt på en
anden måde, den primærproduktion er næsten = med 0.
Baggrunden for de resultater man kan se på grafen er
respirationen og fotosyntesen som hhv forbruger og daner O2:
Fotosyntesen:
6
CO2+6H20+ lys----- C6H12O6
+6O2
Respirationen:
C6H12O6
+6O2 6 CO2+6H20+
energi(ATP)
Det ses at planter skal bruge lys for at lave fotosyntese.
Det fremgår af forsøget at den første plantes
fotosynteseaktivitet er begrænset af lysmængden. Hvis vi går ud
fra at alle abiotiske faktorer er holdt konstant i de to
forsøgsopstillinger, og at de to planter er identiske, kan vi
beregne at tilførslen af kunstigt lys øger plantens
iltproduktion fra 0,2ml til 7.0ml. |
4. |
Figur 4 viser absorbtionspektret målt på et ekstrakt af græs.
Ekstraktet må indeholde klorofyl fra græsset, og vi kan se at
klorofylet absorberer lys ved forskellige bølglængder. |
Bemærk at du bliver bedt om at ”forklare” Figuren. En god måde
at gøre det på er at lave en kort analyse, men nogle præcise
analysepunkter, og derefter forklare hvorfor/hvordan det kan
tænkes at disse er opstået. I
teksten til venstre mangler analysepunkter og en grundig
forklaring.
|
Figur 4 viser absorbtionspektret målt på et ekstrakt af græs.
Ekstraktet må indeholde klorofyl fra græsset, og vi kan se at
klorofylet absorberer lys ved forskellige bølglængder.
Vi kan se at absorbtionne er på 100% i bølgelængder under ca 480 nm
(blåt lys), mens absorbansen i det grønne lys, fra ca 500-580nm
er ligger omkring 60%. Herefter stiger absorbansen op mod 100%
igen ved en bølgelængede på ca 680nm.
Årsagen til dette skal findes i at græsset indeholder forskellige
typer klorofyl, og andre pigmenter. Den høje absorbans i det blå
lys, må skyldes tilstedeværelse af Klorofyl a og b, som også
absorberer i det orange område over 600 nm. Absorbansen i dette
område kan også tilskrives xantofyler og carotener. |
5 |
Jeg ville opstille nogen planter og udsætte dem for lys med
forskelige bølgelængder og se hvilke planter der vokser bedst. |
I dette spørgsmål bliver du bedt om at komme med forslag til
hvordan man kan udføre et kontrolleret eksperiment. Den mest
normale fejl er her at man ikke får beskrevet sit forsøg
grundigt nok, og at at man glemmer ”sikre” at forsøget er
kontroleret. |
Jeg vil opstille grupper af planter, hvor hver gruppe skulle
udsættes for lys ved forskellige bølgelængder. Det præcise antal
planter i hver gruppe er svært at sige noget om, men det skal i
hvert fald så stort at man eliminerer at der kan være
individuelle, genetiske forskelle på de enkelte planter.
Før forsøgets start skulle biomassen af smatlige planter bestemmes.
For at sikre at forsøget er kontolleret, skal alle abiotiske
faktorer, undtagen lys holdes konstant (se evt. spørgsmål 1).
Man kunne tage udgangspunkt i figur 4 og opstille grupper af
planter ve bølgelængder fra 400- 480 nm og 600-680nm. Derudover
ville jeg opstille en gruppe ved almindeligt dagslys som en
kontrol. Man kan også overveje at have grupper af planter der
står under lamper er både udsender 400-480 og 600-680nm.
Når planterne har stået længe nok til at en målbar vækst har fundet
sted, bestemmes biomassen, og man vil kunne se ved hvilken
bølgelængde /kombination af bølgelængder planterne vokser bedst.
Derudover kan man lave en sammenligning med væksten ved normalt
dagslys, og dermed få en indikation af om det overhovedet kan
betale sig, rent økonomisk at bruge kunstigt lys. |
|
|
|
|
|
|