Eleverne arbejder i projektgrupper.
Del 1:
Eleverne skriver udkast til hver deres afsnit, idet de mindes om
genrekravene: Klar tankegang og gennemskuelige formuleringer. Husk
læseren! (fx 25 min.)
Del 2:
Eleverne bytter tekster og kommer med ændringsforslag. (fx 10 min.)
Del 3:
De sætter sig nu sammen for at lave endelig formuleringer. Her
understreges, at der skal skabes sammenhæng mellem de enkelte dele!
(20 min.)
Del 4:
Vi kigger på udvalgte resultater i fællesskab. Det diskuteres om
genrekravene er overholdt. Er teksten forståelig for de andre? Her
kan man sammen med eleverne konstruere et bedre bud, hvilket er
noget andet end blot at præsentere dem for et, når de har afleveret
og mentalt er færdige med processen.
Bemærkninger:
Modulet kan lægges i starten af en rapportskrivning, men ofte vil
det nok være smart, at eleverne har været gennem en
beregnings-/databehandlingsfase først. Især i sidste del af modulet
trækkes på idéer fra den australske genreskole. (Hentet fra uvmat.dk)
Katalog udarbejdet af Matematiklærerforeningen:
http://uvmat.dk/skrift/materialer/ny%20skriftlighed%20i%20matematik.docx