Hvad er et
essay?
I essayet
skal du reflektere relevant og danskfagligt over et givent
emne/problemstilling. I essayet skal du skrive om emnet, og du skal
inddrage/tage udgangspunkt i den tekst, du bliver bedt om at forholde
dig til. Det betyder IKKE, at du skal diskutere synspunkterne i teksten,
for det er IKKE synspunkterne og holdninger, der er i fokus. Det er
refleksioner over EMNET, der er i fokus. Derfor bliver din primære
opgave i essayet at undersøge, åbne og udbrede det emne, der
præsenteres. Det vil derfor være en god idé i førskrivningsfasen at lave
et mindmap, hvor du undersøger, reflekterer over og overvejer emnet og
ser, om du har nok danskfaglige tanker omkring emnet. Måske har du også
anden relevant viden, du kan inddrage?
Essayets
hoveddele er derfor:
Essayet
er den genre, der stiller størst krav til din indsigt om og passion for
emnet. Det er den mest personlige af genrene, og den stiller høje krav
til dit sprog samt til din evne til at disponere de hovedspor, du ser i
emnet. Sproget i et essay betyder rigtig meget. Sproget skal gerne være
personligt, dvs. det skal være levende, malende, beskrivende og
spændende. Brug gerne billedsprog og ”sprødt sprog” i dine refleksioner
over emnet.
Essayet
skal veksle mellem konkrete eksempler og erfaringer og mere generelle
overvejelser og almene erfaringer. NB! Essayet skal være personligt, men
IKKE privat!
Vær
opmærksom på, at der er stor forskel på at reflektere over et
emne og på at diskutere et emne. Se eksempler på de to
skrivestile under nyttige links.
Eksempel på et godt essay
Essayets byggeklodser
|
Hvad indeholder afsnittet? |
Typiske formuleringer |
Undgå |
Indledning
(
¼ – ½ side) |
I
indledningen skal du fange læserens opmærksomhed. Eftersom din
sproglige kreativitet er vigtigst i denne genre, kræver det også
at din indledning skal fange læseren helt fra start.
Gode måder at fange læserens opmærksomhed på er: direkte
henvendelse til læseren, at starte midt i en ”scene”, at komme
med et konkret eksempel på en situation, hvor emnet har spillet
en stor rolle for dig, at spille på sanserne, at bruge
billedsprog.
Det kan være en idé at starte med en konkret oplevelse, du har
haft, der relaterer sig til emnet, som du har undret dig over.
I indledningen viser du også, hvad du har tænkt dig at have
fokus på inden for dette emne. Husk at begrunde din vinkel ved
at påpege, hvordan den er relevant i forhold til emnet. |
En levende og konkret indledning til emnet kunne være: ”Bang!
Der stod den! Skulpturen var deform, mægtig og grøn. Folk
omkring den mumlede, og jeg fangede en sætning af en midaldrende
kvinde sagt til hendes mand: ”Hvad er dog meningen med den?
Hvorfor skal den stå her?” ” |
|
Præsentation/åbning
(
1 ½ - 2 sider) |
Her skal du åbne emnet og pege mod den videre undersøgelse.
Tekstmaterialet, du skal forholde dig til, skal kort
inddrages og du kan enten præsentere det her eller senere. Når
du præsenterer det, skal du huske at få præsenteret materialet
fuldt ud (forfatter, titel, udgivelsesdato og medie). |
”At kunst kan være en faktor i den offentlige debat kunne man
bl.a. se, da udstillingen … kom frem” |
Undgå at lave en redegørelse af tekstens synspunkter. Du skal i
stedet bruge teksten som afsæt for dine refleksioner og som en
inspiration til at undersøge vinkler på emnet. |
Undersøgelse
(
½ - 1 side) |
Her skal du inddrage andre tekster, film, kunst mm., som du
finder relevant. Husk dog at fremdag, hvad det relevante i
forhold til emnet er, og hvilket perspektiv på emnet, det giver.
Dine refleksioner over emnet skal gerne både have en abstrakt
og en konkret vinkel på emnet. Hvis emnet f.eks. er
provokerende kunst, kan din abstrakte vinkel være
samfundsmæssige konsekvenser dette kan have for mennesket, og
din konkrete vinkel kan være en konkret udstilling, du har set,
som har haft den effekt/har været i den kategori. Disse to lag –
det konkrete og det abstrakte – skal du gerne koble ved, at du
viser det konkrete eksempels betydning i den større abstrakte
sammenhæng. Derfor kommer dine refleksioner nok til at se sådan
ud: Konkret erfaring > Refleksion over den > Abstraktion og
generalisering > Ny vinkel på emnet (og så starter den forfra).
Husk at vise, at du har en danskfaglig viden/vinkel på emnet.
|
Stil åbne spørgsmål til emnet (som du dog skal komme med
refleksioner over):
”Men hvordan kan det være, at kunsten rykker ved grænser hos
nogle, imens den slet ikke berører andre?” |
Stil gerne spørgsmål, men undgå at ophobe spørgsmål, som du ikke
udfolder, undersøger eller besvarer.
Undgå at sprede dig over for mange vinkler på emnet. Det skal
gerne være en grundig og nuanceret undersøgelse af emnet. |
Afrunding
(
¼ - ½ side) |
Her skal trådene samles igen. Emnet, som du lige har bredt ud og
vist mange perspektiver på, skal samles sammen, og du kan vende
tilbage til et billede, du har skabt for læseren i din
indledning.
Et essay må ikke have en lukket konklusion på emnet. Afrundingen
skal gerne lægge op til videre refleksion og eftertanke hos
læseren, så du kan godt slutte af med et åbent spørgsmål. |
Vend evt. tilbage til billedet fra begyndelsen og luk ikke
emnet:
”En ting er sikkert. Mine grænser blev i hvert fald rykket den
dag. Om den midaldrende kvinde blev rystet i sin grundvold på
samme måde, ved jeg ikke.” |
Undgå at lukke emnet og afslutte det. |
Nyttige links
Forskel på refleksion og diskussion (dok)
Om at skrive
et essay
Gyldendals
ordbøger - Dansk
Mest til lærerne
Tilbagemelding på essay
Retteskema til essay
|
|