Den reflekterende artikel
Når du skriver den reflekterende artikel, bliver du præsenteret for et
emne, som du skal undersøge. Dette emne fremgår af overskriften
og af den indledende sætning i opgaveformuleringen. Det er det emne, du
skal undersøge gennem hele besvarelsen, og det er dermed fokus og rød
tråd for din besvarelse. Den røde tråd er vigtig, for at læseren kan
følge din tankestrøm. Sørg derfor hele tiden for at koble dine
refleksioner til emnet. Emnet vil være af danskfaglig karakter, og det
er derfor vigtigt at overveje, hvilke danskfaglige vinkler og
begreber, man vil kunne inddrage og bruge til at belyse emnet. Det er
her – i den danskfaglige vinkel – du har mulighed for at vise dit
indblik i og viden om faget og det, faget kan (bruges til). Din primære
opgave i den reflekterende artikel er derfor at undersøge, åbne og
udbrede det emne, der præsenteres. Det vil derfor være en god idé i
førskrivningsfasen at lave et mindmap, hvor du undersøger og overvejer
emnet og ser, om du har nok danskfaglige tanker om emnet. Måske har du
også anden faglig relevant viden, du kan inddrage f.eks.
samfundsfaglige, psykologiske, historiske vinkler.
Ofte vil flere tekster blive præsenteret, og du kan blive bedt om
at inddrage dem med forskellig vægtning. Du vil blive bedt om at
inddrage mindst én af dem. Denne tekst skal du inddrage i din artikel,
hvor du inddrager ét eller flere synspunkter fra teksten. De andre
tekster skal du inddrage i det omfang, opgaven beder dig om det (her kan
det f.eks. være ”Inddrag enten tekst A eller tekst B”).
Der kan også optræde kortere tekster med supplerende vinkler og
oplysninger; dem kan du enten inddrage eller bruge til at tilegne dig
viden om emnet. Inddragelsen af teksterne skal ske på et analytisk
niveau. Hermed menes ikke, at du skal lave en analyse og fortolkning af
teksterne, men at inddragelsen skal ske som eksemplificering og
konkretisering af det emne, der undersøges. Du skal altså ikke bare
gengive synspunkterne, men forstå, hvad teksten giver udtryk for, og
hvordan den belyser emnet.
Når du skriver reflekterende, overvejer du forskellige vinkler på
det emne, du er blevet præsenteret for.
At
reflektere vil sige at tænke, overveje og undre sig, og målet med
artiklen er dels at formidle denne refleksion, dels at få læseren til at
reflektere sammen med dig.
Vær opmærksom på, at det ikke er det samme som en diskussion, hvor
synspunkt A sættes op imod synspunkt B. I en refleksion er der nemlig
tale om en åben gennemgang af emnet ud fra flere forskellige vinkler. I
refleksionen skal der ske en kobling mellem konkrete og abstrakte
overvejelser om emnet.
I denne genre stilles der høje krav til dit sprog, og der er i højere
grad end i de andre genrer fokus på den personlige stemme. Det
betyder, at du i denne genre kan inddrage dig selv mere ved at bruge et
tydeligt ”jeg” og samtidig også personliggøre sproget. Dette betyder
ikke, at du skal benytte en hverdagsagtig tone med slang og bandeord,
men at du gennem din måde at bruge sproget på viser, hvem du er. Vær dig
selv i din sprogtone og vis din skriveidentitet gennem en kreativ
udfoldelse af sproget f.eks. gennem brug af metaforer og andre sproglige
virkemidler. Din læser skal tydeligt fornemme, at der er et tænkende og
sansende jeg bag ordene. Du kan her også blive bedt om at skrive
dialogisk. Det vil sige, at du direkte henvender dig til enten
læseren (”Kære læser…”) eller dig selv (”Tidligere har jeg… men nu
overvejer jeg, om…”). Her kan du med fordel inddrage læseren i din
tanke- og skriveproces, hvilket vil understrege den reflekterende
tilgang til emnet.
|
Hvad indeholder afsnittet? |
Typiske formuleringer |
Undgå |
Indledning
¼ - ½ side
|
I indledningen skal du fange læserens opmærksomhed. Eftersom din
sproglige kreativitet er vigtigst i denne genre, kræver det
også, at din indledning skal fange læseren helt fra start.
Gode måder at fange læserens opmærksomhed på er: direkte
henvendelse til læseren, at starte midt i en ”scene”, at komme
med et konkret eksempel på en situation, hvor emnet har spillet
en stor rolle for dig, at spille på sanserne, at bruge
billedsprog.
I indledningen viser du også, hvad du har tænkt dig at have
fokus på inden for dette emne. Husk at begrunde din vinkel ved
at påpege, hvordan den er relevant i forhold til emnet. |
En levende og konkret indledning til emnet kunne være:
”Bang! Der stod den! Skulpturen var deform, mægtig og grøn. Folk
omkring den mumlede, og jeg fangede en sætning af en midaldrende
kvinde sagt til hendes mand: ”Hvad er dog meningen med den?
Hvorfor skal den stå her?” ” |
Undgå at den favner for bredt. Dit fokus skal være tydeligt.
|
Refleksion
2- 2 ½ sider |
Hvis det ikke allerede er præsenteret i indledningen, skal en
præsentation af hovedteksten og de væsentligste vinkler, den
lægger på emnet ske her. Få præsenteret materialet fuldt ud
(forfatter, titel, udgivelsesdato og medie).
Du skal inddrage både en abstrakt og en konkret
vinkel på emnet. Du skal bruge konkrete
eksempler,
der belyser emnet og gør dig selv og læseren klogere på det;
eksemplerne skal præsenteres, skrives frem og betragtes med et
danskfagligt, analytisk blik. Du skal også inddrage abstrakte
refleksioner over
eksemplerne og emnet. Reflektér over emnet med et velfunderet og
nysgerrigt ’helikopterblik’. Stil spørgsmål og brug fagbegreber
og danskfaglig viden, der hæver dig over de konkrete eksempler.
Træk på viden og begreber fra andre fag, hvor det giver mening
og kan gøre os klogere på emnet.
Hvis emnet f.eks. er provokerende kunst, kan din abstrakte
vinkel være samfundsmæssige konsekvenser, dette kan have for
mennesket, og din konkrete vinkel kan være en konkret
udstilling, du har set, som har haft den effekt/har været i den
kategori. Disse to lag – det konkrete og det abstrakte – skal du
koble ved, at du viser det konkrete eksempels betydning i den
større abstrakte sammenhæng.
Her kan du inddrage andre selvvalgte tekster, film, kunst mm.,
som du finder relevant. Husk dog at fremdrage, hvad det
relevante i forhold til problemstillingen eller emne er, og
hvilket nyt perspektiv på problemstillingen eller emnet, de kan
belyse og fremhæve.
Skriv emnet frem.
Brug eksempler, og anlæg et danskfagligt og analytisk blik på
dem. Gør eksemplerne – både dem, der knytter sig til opgaven, og
dem, du selv kommer med – synlige og levende for læseren.
Forklar, hvad eksemplerne betyder, hvad vi skal lægge mærke til
og hvorfor, de er med.
Supplér opgaveeksemplerne med eksempler, du selv bringer på
banen. Dine eksempler kan f.eks. være litterære/kulturelle,
aktuelle, historiske eller selvoplevede.
Brug dine danskfaglige og analytiske evner til at trække det
væsentlige frem fra eksemplerne. Forsøg at åbne eksemplet vha.
relevante analysebegreber, fx metafor, symbol,
autenticitetsmarkør, patos o.l.)
Hvis der er andet materiale, du i opgaveformuleringen også
bliver bedt om at inddrage, skal du huske at få det med også.
|
”At kunst kan være en faktor i den offentlige debat kunne man
bl.a. se, da udstillingen … kom frem”
Stil åbne spørgsmål til emnet (som du dog skal komme med
refleksioner over):
”Men hvordan kan det være, at kunsten rykker ved grænser hos
nogle, imens den slet ikke berører andre?”
|
Undgå at lave en redegørelse af tekstens synspunkter. Du skal i
stedet bruge teksten som afsæt for dine refleksioner og som en
inspiration til at undersøge vinkler på emnet.
Stil gerne spørgsmål, men undgå at ophobe spørgsmål, som du ikke
udfolder, undersøger eller besvarer.
Undgå at sprede dig over for mange vinkler på emnet. Det skal
gerne være en grundig og nuanceret undersøgelse af emnet. |
Afrunding
¼ - ½ side |
Her skal trådene samles igen. Problemstillingen eller emnet, som
du lige har bredt ud og vist mange perspektiver på, skal samles,
og du kan f.eks. vende tilbage til et billede, du har skabt for
læseren i din indledning.
Den reflekterende artikel må ikke have en lukket konklusion på
problemstillingen. Afrundingen skal gerne lægge op til videre
refleksion og eftertanke hos læseren, så du kan godt slutte af
med et åbent spørgsmål. |
Vend evt. tilbage til billedet fra begyndelsen og luk ikke
emnet:
”En ting er sikkert. Mine grænser blev i hvert fald rykket den
dag. Om den midaldrende kvinde blev rystet i sin grundvold på
samme måde, ved jeg ikke.” |
Undgå at lukke emnet og afslutte det. |
|
|