Synopsismodel for samfundsfag
Der
er to eksamensformer i samfundsfag på A- og B-niveau. Hvis
der vælges en anden prøveform med spørgsmål formuleret af eksaminator og
60 minutters forberedelsestid, så skal der ikke udarbejdes en synopsis.
Det gælder både for A- og B-niveau.
Hvis du skal til
synopsis-eksamen i samfundsfag gælder følgende: Der er tre brikker i
den gode synopsis i samfundsfag: Bilagene, relevant faglig viden og de
taksonomiske niveauer. Vær opmærksom på, at samfundsfagssynopsen
adskiller sig fra kravene til en AT-synopsis.
Mundtlig eksamen i
samfundsfag på A- og B-niveau tager udgangspunkt i et bilagsmateriale,
som du skal lave en synopsis på baggrund af. Bilagsmaterialet indeholder
tekst, talmateriale og evt. billeder. Omfanget af bilagsmaterialet
afhænger af niveau og forberedelsestid til eksamen:
A-niveau: Bilagsmaterialet består af 8-10
normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum) ved 24
timers eksamen. Omregning af tabeller, diagrammer og billeder til
normalsider foregår efter et skøn.
B-niveau: Bilagsmaterialet består af 6-8
normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum) ved 24
timers eksamen. Omregning af tabeller, diagrammer og billeder til
normalsider foregår efter et skøn.
Du skal ved 24-timers
eksamen også selv finde mindst et relevant bilag, som har relevans for
din problemformulering. Det kunne fx være en artikel, en tabel eller
lignende.
Du har cirka 8-10
minutter til at lave et oplæg på baggrund af din synopsis til den
mundtlige eksamen. Derefter vil du blive afbrudt (hvis du ikke er
færdig), og eksaminator vil indlede en faglig dialog på baggrund af
synopsen.
Bemærk, at lærer og
censor ikke får synopsen forud for eksamen. Det betyder, at synopsen
skal være kortfattet og meget overskuelig. Du skal desuden
huske at medbringe tre eksemplarer af synopsen til eksamen og tre
eksemplarer af det selvfundne materiale.
|
Skriv kortfattet og stramt struktureret. Omfang ca. 1,5-3 sider |
Overskrift |
Overskriften skal være identisk med overskriften på det forløb
eller tema, som du har trukket |
ca.
½ side
|
Problemformulering |
Din problemformulering skal formuleres som et spørgsmål og være
et overordnet og undrende spørgsmål. Fx ”har den danske
velfærdsmodel en fremtid?” eller ”er det danske demokrati
i krise?” |
Præsentation af de problemstillinger, der er arbejdet med |
Problemstillinger er de underspørgsmål, der er nødvendige at
undersøge for at besvare problemformuleringen. Det er meget
vigtigt, at problemstillingerne falder indenfor
problemformuleringens fokus.
Problemstillingerne skal følge de taksonomiske niveauer, og kan
formuleres som spørgsmål. Tre problemstillinger er mest
almindeligt. |
Besvarelse af problemstillingerne:
Redegørelse
Analyse
Diskussion |
I besvarelsen af din redegørende problemstilling skal du
huske et klart fokus i valg af teori og begreber.
I analysen skal du bruge det udleverede bilagsmateriale i
samspil med begreber, teorier og metoder til at belyse synopsens
analyserende problemstilling.
Du skal inddrage alle eller hovedparten af de udleverede bilag
og være klar til mundtligt at indgå i en dialog om dem, du ikke
har brugt. Du skal også selv medbringe mindst et bilag, som har
relevans for temaet, fx en artikel, en tabel eller lignende.
I diskussionen er det vigtigt, at du opstiller
forskellige faglige synspunkter for og imod eller flere sider af
problemstillingen, som du kan folde ud mundtligt i en
diskussion. Tag udgangspunkt i fx forskellige ideologiske
opfattelser, økonomiske skoler eller lignende. Husk at tage
udgangspunkt i din problemformulering, så der er en rød tråd
gennem synopsen.
For at sikre at du både bruger begreber, teori og de udleverede
eksamensbilag i både analyse og diskussion, så kan du evt.
markere begreber og teori med fed, og brugen af bilag med gult.
Dermed får du nemt et overblik over, om du får brugt begge dele
løbende igennem din undersøgelse af problemstillingerne.
|
Ca. 1,5 sider |
En samlet konklusion på problemformuleringen |
Konklusionen skal sammenfatte resultatet af dine
problemstillinger og dermed svare på problemformuleringen.
Efter konklusionen kan du evt. kort perspektivere til
andre tematikker, som kan diskuteres på baggrund af det
udleverede bilagsmateriale og forløbets tema. |
ca.½
side |
Litteraturliste |
Litteraturliste, hvor du angiver anvendt materiale. |
|
|
|