Skriv i fagene
Samfundsfag

Skrivemetro  >  Skriv i fagene  > Samfundsfag

Linjeoversigt   -  Index   -   Forside

Hvad kan udledes … GL ORDNING
 

Eksempel på eksamensspørgsmål:

 

Hvad kan der af figur 1 udledes om sammenhængen mellem uddannelsens længde og betydningen af, at arbejdet er interessant?

(Samfundsfag A skriftlig eksamen, 26.05.14)

 

Spørgsmål der tager udgangspunkt hv-ord ( Eksempelvis: Hvad kan der udledes… ), vil være fulgt af en figur eller tabel. Din opgave er at redegøre for eller undersøge en tendens, der ses i det medfølgende data. Opgaven tester i høj grad dit  kendskab til metode og statistik.

 

Opgaven har et redegørende element forstået på den måde, at når du kigger på data, skal du udvælge det vigtige og sortere det mindre interessante fra. Når man laver en redegørelse, er det vigtigt, at man ikke blot genfortæller data eller teksten, men at man derimod viser, at man er i stand til at tage nogle valg, der fremhæver de essentielle pointer.

 

Den gode besvarelse demonstrerer et kendskab til statistik. Hvis vi eksempelvis kigger på den tilhørende figur 1, til det ovenstående eksamensspørgsmål:

 

 

 

 

 

Den simple observation er, at der er en sammenhæng imellem antals års uddannelse og den opfattelse af, at et job skal være interessant. Dernæst skal man selvfølge også bemærke, at denne sammenhæng er positiv. Vi kan se dette ved, at linjen er lineært opadgående, altså jo længere uddannelse du har, jo mere vigtigt er det for dig, at dit job er interessant.

 

Men en fyldestgørende besvarelse på opgavespørgsmålet, bliver nød til at demonstrere et stort metodisk kendskab. I vores eksempel, bliver du nødt til at kommentere på to vigtige informationer, som du får givet: Y= 2.94x + 24,28 og R2 = 0,63. Figuren repræsenterer en lineær regression, der illustrerer sammenhængen imellem vores to variable. Hældningskoefficienten for linjen er i vores tilfælde 2,94x. Ud fra dette tal alene kan du aflede, at der er en positiv sammenhæng imellem vores variable, og du kan udlede, at hver gang din uddannelseslængde stiger med 1 år, stiger din opfattelse af, hvor vigtigt det er med et interessant job med 2.94. Her repræsenterer 24.28 linjens skæringspunkt med y-aksen. Herudover skal du også kommentere på R2. R2 er forklaringsgraden på figuren. Tallet varier imellem 0 og 1. Jo tættere tallet er på 1, jo mere forklarer den uafhængige variable (Antal års uddannelse) variation på vores afhængige variabel (Hvor vigtigt det er, at dit job er interessant). Vores R2 er på 0.63, hvilket vil sige, at vi har en ret god forklaringsgrad. Man kan sige, at vores model forklarer 63% af variation af vores afhængige variabel. De sidste 37% af variation må skyldes andre årsager.

 

Det er vigtigt at efterfølge med en metodediskussion. Kan der være andre forklaringer på variationen? Brug gerne her din samfundsfaglige teori. Giver vores teorier nogle alternative variable, der kunne havde betydning for, at folk ønsker et interessant job? En metodediskussion kan også være at forklare en outlier (Dvs. et punkt i koordinatsystemet, der ligger markant anderledes end de andre).

 

Afslut med en sammenfatning eller opsummering til sidst, hvor du kommenterer på den overordnede tendens, som figuren/modellen illustrerer.

 

Tjekliste til hv-spørgsmål

·         Du skal redegøre for en tendens i et givent datasæt

·         Fremhæv de essentielle pointer

·         Demonstrer din metodiske forståelse

·         Inddrag gerne samfundsfaglig teori, hvis det kan bekræfte dine metodiske observationer

·         Afslut med en sammenfatning

 

Du kan også blive bedt om selv at lave beregninger (GL ordning)