Fagenes metoder
- Musik
Arbejdsformer – forskellige veje til viden
Når man snakker metoder i musik skal man være
opmærksom på at vi i musik kan fokusere på meget forskellige
problemstillinger, der på forskellig måde knytter sig til musikken og
fordrer specielle metoder.
I næsten alle problemstillinger indgår et eller
flere værker, og en del af undersøgelsen går ud på at beskrive værket og
værkets stil. Det er det vi kalder musikinterne metoder og de
metoder vi bruger her er følgende:
-
Vi analyserer det enkelte nummer og
beskriver form, melodi, akkorder, instrumentering, tekst og
producering. Her tager analysen altså udgangspunkt i den klingende
musik.
-
Vi beskriver stiltræk ud fra
leksikonopslag mm, og ser på hvordan de enkelte numre passer med
denne beskrivelse. Her tager analysen udgangspunkt i nogle af de
stilbetegnelser, der er knyttet til nummeret.
En anden type arbejdsformer og metoder optræder,
når vi spørger: Hvordan passer denne musik med det der foregår i
samtiden? Er musikken knyttet til et oprør eller til værdier, eller
afspejler musikken bare den politiske/økonomiske udvikling. Her er det
ofte metoder hentet fra historie og samfundsfag eller
måske fra sprogfag, der er relevante.
-
Punk-bevægelsen i England i 70’erne og
den forbindes med anarki og oprør, som kan kædes sammen med det
udsigtsløse for mange unge i perioden. Arbejdsløshed og fattigdom.
Hippie-bevægelsens glade 60’ere er forbi. Slut 70’erne er en meget
mere trøstesløs tid for de unge. Kan vi få det vi hører i musikken
til at passe med det der sker i samtiden? Påvirker tiden det
vi hører i musikken? Påvirker musikken det der sker i
tiden.
-
Man kan med udgangspunkt i teorier om
netværkssamfund og nye kulturelle fællesskaber se på
samspillet med musikken. Er det heavymusikken, der er årsagen
til skoleskyderier? Hvorfor er musik velegnet til
identitetsarbejde?
-
Man kan se på hvad musikken bruges
til mere end på selve værket. Hvordan kan musik bruges
terapeutisk? Hvilken funktion har/havde den traditionelle folkemusik
i Irland?
En sidste type spørgsmål, er dem hvor vi bruger
musikken til at blive klogere på kunstneren. Vi forklarer hvordan
sangens tema hænger sammen med kunstnerens egen personlige
situation. Det er spørgsmål man skal stille med en vis forsigtighed,
fordi vi sjældent har solidt materiale om dette.
Metodiske overvejelser
Hvis man skal skrive en SRP er der mange, der
tager udgangspunkt i et nummer ”de godt vil arbejde med”, og det kan
også være en fin ide at se på et nummer og gennemanalysere det i
opstarten af et projekt, men på et tidspunkt er der nogle spørgsmål, man
skal forholde sig til:
-
Hvilken problemstilling er det jeg vil
undersøge?
-
Er der noget musik, der er relevant at
se på i den sammenhæng?
-
Er denne problemstilling du vil
undersøge særlig interessant i dette nummer eller i denne
tidsperiode? Hvis du vil se på synth’ens betydning, så kan det være
lettere at se på musik fra 80’erne, hvor instrumentet er med til at
ændre musikken end fra 10’erne, hvor instrumentet ikke i samme grad
er en ændrende kraft.
-
Hvilke musikinterne analyser er
egentlig interessante? Hvis en akkordanalyse ikke kan bruges til at
svare på dit overordnede spørgsmål, så skal den udelades. Hvis det
ender med at der slet ikke er nogen musikanalyser der skal med er
det måske din overordnede problemstilling, der er forkert.
Dine og andres undersøgelser
En vigtig del af enhver opgave er at du finder
hvad andre mener om de spørgsmål du arbejder med. På et tidspunkt
skal du mene noget selv, men grundlæggende skal du bruge mere tid på, at
undersøge hvad andre har sagt og ment om det du arbejder med. Derfor
bliver det også vigtigt at kunne håndtere disse kilder tilpas kritisk.
-
Hvem er det du citerer? Er det
forskere? Er det en formand for en fanklub? Er det en
7.klasse fra Fyn, der har lavet et emnearbejde?
-
Når du ved hvem du citerer er det så
en troværdig kilde? Hvad siger den noget om? Kan vi stole på det?
Basale videnskabsteoriske overvejelser
Musikfaget anvender en positivistisk metode til at
afdække hvordan:
-
Hvilke skalaer, hvilke formtyper,
hvilken instrumentation? Dette kan vise nogle karakteristiske
stiltræk og således placere værket i en stilhistorisk udvikling,
altså en musikintern udvikling: hvilken type musik kom før, hvilken
efter, hvorledes forholder dette værk sig til samtidige og
forudgående værker osv.
-
Hvordan var/er de økonomiske og
sociale forhold omkring musikken?
Musikfaget anvender også en hermenutisk,
fortolkende metode til at afdække hvorfor:
-
Hvilket udtryk har musikken? Dette
må basere sig på en personlig fortolkning og opfattelse – dette er
også en del af en stilhistorisk placering.
-
Hvorfor har musikken dette udtryk på
dette tidspunkt? (overvejelser over samfundsmæssige og/eller
personlige indvirkninger)
-
Hvilken effekt har musikken i den
sociale funktion den udfylder ?(overvejelser over musikkens
samfundsmæssige rolle)
Du kan læse meget mere om metoder her:
https://tartelet.dk/musikanalyse/generel/analysemetoder/analysemetoder-GJ.html
http://www.musikipedia.dk/stikord-til-musikanalyse
|
|