Skriv i fagene
Linjeoversigt

Skrivemetro  >  Skriv i fagene  Linjeoversigt   -  Index   -   Forside

Fagenes metoder  - Erhvervsøkonomi

 

Arbejdsformer

Erhvervsøkonomi er et samfundsvidenskabeligt fag. Der lægges vægt på anvendelsen af erhvervsøkonomisk teori, modeller og begreber. Der arbejdes case baseret, konkrete virksomheder og deres praksis analyseres. Teorier, modeller og begreber stammer primært fra det mikroøkonomiske forskningsfelt, men der hentes også teorier og metoder fra f.eks. sociologi, makroøkonomi og matematik. 

 

Metoder i erhvervsøkonomi:

I erhvervsøkonomi arbejder vi ofte kvantitativt ved at bruge statistisk materiale i blandt andet markedsanalyser, spørgeskemaundersøgelser eller økonomiske analyser.

Vi arbejder kvalitativt med fx interviews eller deltagerobservation.

Vi inddrager meget ofte casemetoden til at undersøge fx en konkret virksomhed.

Vi arbejder med komparativ metode til at sammenligne fx to virksomheder. Eller sammenligne priser, markedsføringskampagner eller regnskaber.

 

Metodiske overvejelser

Konkrete eksempler på metodiske overvejelser:

  • Hvordan laver du et godt spørgeskema.

  • Hvordan laver du et godt interview.

  • Undersøger du bedst din case induktivt eller deduktivt.

  • Hvorfor vælger du en bestemt analysemodel? Hvad er modellen god til at belyse for dig?

 

 

Dine og andres undersøgelser

Når du indsamler viden til SRP’en kommer denne viden ofte enten fra andres teorier, eller ved at undersøge konkrete virksomheder. Det er dog også muligt selv at lave fx en markedsanalyse.

Her skal I specielt være opmærksomme på:

  • At virksomheder oftest vil sætte sig selv i et positivt lys

  • Hvem har udgivet teorien eller materialet om virksomheden/casen? Er dette pålideligt.

  • Hvordan udarbejder I en god markedsanalyse.

  • Fordele og ulemper ved jeres arbejdsformer

 

 

Basale videnskabsteoriske overvejelser

Deduktion betyder generelt set, at man har en påstand (en teori, en hypotese, en model) , som man indsamler data for at verificere eller falscificere

Induktion betyder generelt set, at man gør sig en bunke erfaringer, observationer, indsamling af data, som man ser et mønster i og derefter opstiller en teori på basis af.

Mange erhvervsøkonomiske teorier og modeller er opstået på baggrund af observationer af, hvad der virker og hvad der ikke virker i et marked – de har derfor en induktiv oprindelse!

Men mange gange er de teorier og modeller, vi derefter har fået anvendt hypotetisk-deduktivt, da vi i erhvervsøkonomi bryster os af, at være rationelle, objektive økonomer, der blot undersøger hvad der virker – og ikke har en holdning til, hvorfor det skal virke eller om det er politisk korrekt at tage visse tiltag i brug.

 

Kilder: https://tidsskrift.dk/ledelseogerhvervsoekonomi/article/view/35009/35467?acceptCookies=1