Engelskfaget dækker over en række forskellige områder
inden for det engelsksprogede område. Dvs. at faget beskæftiger sig med
samfund, historie, kultur og litteratur inden for den engelsksprogede
verden. Engelsk er et humanistisk fag og det betyder, at faget
beskæftiger sig med menneskeskabte produkter. Det er ikke helt muligt at
lave en udtømmende liste over, hvad disse produkter kan være, men det vi
normalt beskæftiger os med er:
-
Tekster (fiktion og non-fiktion) (romaner,
noveller, lyrik, dagbøger, biografier, artikler …)
-
Film (spillefilm og dokumentar)
-
Skulptur og billeder (malerier, foto)
-
Musik (med eller uden tekst)
Måden vi arbejder på i engelsk er hermeneutisk, dvs.
i korte træk, at vi går til en tekst med en forståelse. Efter analyse og
fortolkning kommer vi frem til en ny forståelse af det vi arbejder med.
Dette er en proces, som kan gentages mange gange. Det der er vigtigt ved
denne form for analyse er, at den er baseret på ”selvsyn”, dvs. at det
altid er dit eget møde med teksten og derfor også din egen analyse og
fortolkning og ikke andres læsninger, som gengives. Hermeneutik er altså
en teori om, hvordan vi fortolker alt omkring os.
I engelskfaget skal vi ikke alene analysere os frem
til alle svar, vi bruger naturligvis også andre folks arbejde. Vi bruger
fx
-
Litteraturhåndbøger, som indeholder viden om
forskellige værker og de perioder de skriver sig ind i.
-
Manifester, altså særlige kunstretningers egne
regelsæt,
-
Færdige analyser, som vi i dag betragter som
værende universelle læsninger (dvs. vi er enige om, at det er sådan
teksten skal forstås).
Det ovenstående bruges som forforståelse for et
arbejde med materialet. Dvs. vi er bevidste om, at vores analyse ikke
svæver frit i et tomrum, men indskriver sig i en konkret kontekst.
Metodiske overvejelser
Det forrige afsnit handlede om, hvordan man
overordnet set arbejder i humanistiske fag. I dette afsnit bliver det
mere konkret. Nu skal vi nemlig se på, hvordan vi rent faktisk laver
analysen.
I engelsk arbejder vi intentionelt. Dvs. vi
afdækker, hvordan et materiale fremstiller, præsenterer, arbejder med
politiske holdninger, køn, samfundsforhold, historiske perioder, forhold
mellem mennesker, forståelse af vores omgivelser etc.
Læsninger:
Som man kan se ovenfor, så kan man læse tekster på
mange forskellige måder (altså have fokus på køn, samfundsforhold,
politisk holdning mm.) Denne tilgang kalder man også en ”læsning”. En
”læsning” betyder med andre ord de ”briller” man tager på, når man læser
teksten. Altså, det man gerne vil kaste lys over. Læsningen er altså
også en slags vinkling af emnet. Det er derfor helt nødvendigt at have
læst sit værk, før man kan begynde at overveje hvilke spørgsmål man vil
stille til det.
Analyse
I engelskfaget er der en meget lang række forskellige
analytiske tilgange. De spørgsmål du stiller til dit materiale har
betydning for dit valg af analysemetode. Der findes et væld af
forskellige metoder, og når man skal vælge sin metode og efterfølgende
beskrive den, gælder det om at pege meget konkret på det, som man rent
faktisk har gjort.
Herunder finder du en række forskellige
analysemetoder, som vi typisk bruger i engelskfaget. Listen er ikke
komplet og for at få det fulde overblik over metoder, kan du fx låne
AT-håndbogen i bogkælderen.
Litteraturanalyse:
Består i undervisningen af en lang række forskellige tilgange og
elementer, men i en opgave, vil man typisk udvælge få men centrale
elementer fx en personkarakteristik med et særligt formål.
Argumentation og retorik:
Denne metode bruges især på artikler og taler. Her
vil man typisk arbejde med appelformerne, sproglige virkemidler og
argumentation (Toulmins model).
Diskursanalyse: Denne
metode kan bruges på alt tekst. Analysen vil typisk have fokus på vores
forståelse af særlige ord og udtryk. Ofte den del af vores opfattelse,
som er normativ og som vi normalt ikke lægger mærke til.
Filmanalyse: Film
bruges ofte i SRP i sammenhæng som et værk. I faget bruges det udvidet
tekstbegreb, og derfor kan man analysere en film akkurat som var det en
tekst, men man skal dog også se på såkaldte filmiske virkemidler. Her
kommenterer vi på brugen af fx lyd, lys, farve, klipning, framing,
perspektiv og komposition.