|
Skriv i fagene Linjeoversigt |
|
Skrivemetro > Skriv i fagene | Linjeoversigt - Index - Forside | |
Fagenes metoder - TyskArbejdsformerArbejdsformerne i tysk er især tilpasset kravene til mundtlig og evt. skriftlig eksamen i faget, som jo foregår på tysk. Dvs. at vi i det daglige træner - Tekstlæsning - Ordforrådstilegnelse - Grammatik - Skriftlig fremstilling En stor del af den daglige undervisning har fokus på den rent praktiske side af faget; at du faktisk forstår teksten, træner gloserne og lærer grammatiske regler. Og der vil være fokus på, at du kan formidle din viden på tysk. Det, der er vigtigt i SRP, vil dog være fagets mere analytiske sider, dvs. analysen af litteratur og sprog. Eller evt. en analyse af samfundsfaglige og kulturelle aspekter. Da SRP’en skrives på dansk, vil du måske opleve, at du skal arbejde på en anden måde end til dagligt i faget.
Metodiske overvejelserSom nævnt ovenfor har den daglige undervisning ofte stærkt fokus på brug af sproget. I SRP’en vil du derfor ofte være henvist til at støtte dig til metoder, som du har arbejdet med i andre fag, fx dansk eller samfundsfag. Du kan I store træk arbejde med: - grammatisk og stilistisk analyse af sprog. - Tekstanalyse med fokus på at give et kvalificeret bud på tekstens betydning. - Kendskab til tyske samfundsforhold og tysk kultur er nødvendigt i faget. Det er vigtigt, at du altid overvejer, hvordan der kan indgå en passende mængde tysksproget tekst i din undersøgelse. En ”passende mængde” beror på et skøn, så det må du drøfte med din lærer. Typisk er det flere noveller, flere avisartikler, flere taler, evt. en spillefilm eller en roman. Du må gerne læse sekundærlitteraturen på dansk. Overvej gerne tidligt i forløbet, hvilket tysksproget materiale, du vil arbejde med.
Dine og andres undersøgelserTysk er et humanistisk fag, og beskæftiger sig dermed med ”først og fremmest mennesket som kulturskabende og kulturskabt væsen og mennesket som subjekt, idet mennesket mener noget, vil noget og føler noget, som udtrykkes via menneskeskabte produkter”. Det vil også sige, at det er meget væsentligt, at du selv undersøger nogle ”menneskeskabte produkter”. Dine egne undersøgelser, fx analyse af tekster, bør fylde mest i opgaven. Andres undersøgelser kan godt være relevante ift. perspektivering af dine egne undersøgelser, eller hvis du bruger fx bruger bestemte modeller fra samfundsfag. Det kan også være en fordel at inddrage fx anmeldelser af film eller bøger, som du arbejder med, men de bør indgå som supplement til dit eget arbejde. Hvis undersøgelser, lavet af andre, indgår som primærtekster i tysk i din opgave, skal de være skrevet på tysk. Eksempelvis kan tysksprogede statistikker godt indgå som materiale i en opgave med en samfundsfaglig vinkel.
Basale videnskabsteoriske overvejelserNår du skriver i tysk, må den første overvejelse du gør dig være; hvorfor skal denne opgave skrives i tysk? At en tekst er skrevet på tysk, gør den ikke pr. automatik til et godt analyseobjekt. Du skal derfor stille et spørgsmål, hvor du tydeligt undersøger ”et menneskeskabt kulturprodukt”, som er forfattet på tysk. Det kan være, at du vil undersøge om noget er særligt for tyske forhold? Det kan være, at du vil undersøge et sprogligt fænomen, eller måske er din tekst simpelthen i centrum for opgaven. Fx fordi du vil sammenligne tekster fra to kulturer. I din konkrete undersøgelse, vil citater på tysk spille en væsentlig rolle. I din undersøgelse skal du have nogle faglige metoder i spil, som garanterer en systematisk undersøgelse af kulturproduktet. Ofte handler det også om, hvilket perspektiv du har på det produkt (den tekst) du undersøger – altså hvilke typer af oplysninger, du kigger efter: - Laver du en litteraturhistorisk undersøgelse? - Laver du en biografisk læsning? - Laver du en person- og miljø-karakteristik? - Laver du en diskursanalyse? - Analyserer du retorik og argumentation? - Undersøger du fremstillingen af et bestemt emne i medierne? (Fx diskurs, retorik, argumentation? Nyhedskriterier? Sproglige virkemidler?) Du bør nøje overveje, hvorfor du benytter denne fremgangsmåde? Kan din undersøgelse af én konkret tekst bidrage til at forstå et større perspektiv? Bekræfter eller modsiger den en given tese? Er den et eksempel på et kulturfænomen, som er velbeskrevet? Hvordan kan de spørgsmål, du stiller til teksten, bidrage til at besvare dit hovedspørgsmål? Endelig bør du overveje, hvilke svagheder, der er ved din undersøgelse og hvad der kan gå galt. Hvordan kan du fx undgå at konkludere for meget på baggrund af få eksempler? Har du sikret tekster med forskelligt perspektiv på det, du belyser?
|