SRP inspiration Ma Mu
  
Stemninger
Synthesizer
Musik & talrækker
Tolvtonemusik
Naturtrompeten
  

  

Stemninger
"Tal & tangenter" er nok den bedste bog jeg nogensinde har skrevet. 
Wohltemperierte Clavier: Eksempler på metoder til analyse af akkorder i Præludie
Wohltemperierte Clavier: Eksempler på melodianalyse i Bach-fuga
Fysik og Musik i videnskabshistorien En interessant artikel om hvornår musik holdt op med at være naturvidenskab og naturvidenskab holdt op med at beskæftige sig med "åndelige" sider af tilværelsen.
Slightly Out of Tune: The Story of Musical Temperament af John Favaro    En fin beskrivelse af den historiske udvikling. Gode diskussioner af konflikten mellem de rene stemninger og de tempererede: Er en stemning givet fra Gud, og skal den afspejle perfekte forhold, eller er stemninger menneskeskabte og dermed også op til mennesker at ændre. 

NB! Favaro bruger ordet "Meantone Temperament" på s. 8 anderledes end man plejer. Menatone Temperament er normalt det vi kan kalde Prætoriansk eller 1/4-komma-middeltonestemning. Her er alle durtertser rene og alle kvinter er alt for store. Favaro tænker nok på fx. Wermeisters-III, der er en 1/4-komma-stemning, men bare ikke en middeltonestemning.
 
En oversigt over stemninger
  
Lars Pryn: Kunst og virkelighed. Betragtninger over Das Wohltemperierte Klavier. Mange sjove betragtninger over  stemning, talforhold, men også kilder til samtidens oplevelse af de forskellige stemninger.
Wikipedia: Just intonation  equal temperment   meantone temperment (prætoriansk)  pythagorean tuning    
A's historie  Om hvordan tonen a har ændret sig historisk. Ikke at forveksle med O's historie.
Analyser af WTC
Bach-tuning
"A  Mathematical  Offering En fremragende fremstilling af matematikken i musik. Bogen er skrevet til universitetsniveau, og er således ikke let at læse. Det har været min egen største kilde.   PDF-udgave
    
      
Synthesizer
Oplæg fra KU om SYNTH som emne for SRP    Glimrende oversigt over hele emnet
Musik og Matematik ... BOGEN!
H"A  Mathematical  Offering En fremragende fremstilling af matematikken i musik. Bogen er skrevet til universitetsniveau, og er således ikke let at læse. Det har været min egen største kilde.   PDF-udgave. Den er på 500 sider!

 

Min blandede sider om musik, fysik og lyd
Analog lyd for digitalister   God introduktion til syntesizer

   

Frekvensmodulation er et uhyre interessant fænomen som jeg bare ikke helt kan forklare matematisk/fysisk. Hvis du lader en tone med en frekven på fx 200 hz  have en vibrato (altså lader frekvenser svinge) med en frekvens på 100Hz eller 50 Hz får vi en fantastisk spændende lyd (prøv selv på tonegeneratoren nedenfor  men hvis frekvensen svinger med en frekvens der ikke går op i tonens egen frekvens så bliver det et "ustabilt system". Personligt ville jeg nok lade dette fænomen ligge indtil jeg selv havde overblik over det, men det er fantastisk spændende.  

 

Tonens bestanddele:  
(Et forsøg på at lave en tonegenerator der beskriver tonen som en matematisk model - bl.a. med en "pædagogisk" grafudgave af de forskellige effekter som overtoner, indhyldning, vibrato)

Hent tonegeneratoren

Med mulighed for at se og "høre" graferne/modellerne bagved:

Kort vejledning i "Tonens Bestanddele"

 

 

Jacob Jensen er altid god for et eller andet: http://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/generelt/elektro.htm

Se også det link som Jakob Jensen har til wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_music

 

Musik og talrækker
Et meget brugt emne. Fibonacci-tal, Per Nørgaard. Der er meget stof indenfor hvert fag og ingen problemer med at stille en opgave der kan rettes og give et pænt resultat. Det svære er at finde at finde en formulering hvor de to fag interesserer sig for hinanden.

Binet's formel er tankevækkende matematik, men helt perspektivløs for musikeren. Musiklæreren tror det er en stavefejl ... at der skulle ha stået Bizet's formel.

  
Det helt interessante spørgsmål: "Hvad får fx Nørgaard til at vælge en sådan "spændetrøje"?" og "Er det Fibonacci der har overtaget kontrollen med musikken, eller er det bare lidt smart iscenesættelse?" ... eller formuleret på en lidt anden måde: "Hvorfor vælger komponisten at lave "system-musik" og hvilken effekt får det?".

Disse spørgsmål er ofte svære for eleverne at svare på bl.a. fordi det er svært at finde kilder der forholder sig til dem. (Spørg ham selv!) 

  
Et andet spørgsmål fra "vor egen SRP-verden" kunne være at bede eleven diskutere sammenhængen mellem fagene, så den tynde sammenhæng faktisk bliver en del af emnet. Derved får vi en videnskabsteoretisk perspektiv på det der ellers ville være opgavens svaghed. Vi gør dermed den manglende sammenhæng til selve emnet i stedet for problemet.
Oplæg fra KU  Oplæg om det gyldne snit  fremragende
Tolvtonemusik
Oplæg fra KU  Oplæg om tolvtonemusik  fremragende
Om matematik og tolvtonemusik - Mathilde
Michael Knudsen: Gruppeteori - notesæt Det er et glimrende lille notesæt matematikken bag gruppeteori.
Det er i sig selv en opgave at beskrive permutationer i en form der direkte kan anvendes på materialet for 12-tonemusik: hvordan arrangerer vi tolv toner i forskellige rækkefølger. Så en del af opgaven bliver at beskrive og indføre 8tilpasse) en notation. Et særligt krav til notationen vil være at man ved seriel musik (12-tonemusik) også er interesseret i hvor de forskellige toner anbringes. Det kan man gøre ved ikke kun at se på permutationer af tallene T={1,2,3,...,11,12} men også indrage "oktaver" over og under så tallet 12 fx kan erstattes af tallet 0 og tallet 3 kan erstattes af 15.
Når vi har beskrivelser af permutationer kan man se på sammensætning af permutationer, n-cykler mm.
Hvordan beskrives OMVENDING (vi starter med den første tone men alle springene mellem de næste toner ændrer fortegn) og KREBS (vi tager rækkefølgen baglæns) matematisk. Det er ikke så let.

Et meget spændende spørgsmål er om det er interessant. Har den matematiske beskrivelse overhovedet nogen interesse. I sig selv er det nok begrænset. Men har den matematiske tankegang nogen relevans?. Her er der to grene af diskussionen: Hvilke parametre har komponisten stadig selv "herredømme over"? Hvorfor vælger komponisten at afgive en del af "magten over musikken" til et system? Hvorfor?

Ud fra er bredere filosofisk synsvinkel kan man se på ekspressionismen mere bredt. Hvilke forestillinger er der om verden, kunsten, kunstneren ... og hvordan kommer de til udtryk i kunsten? Se vi eksempler på det i 12-tonemusikken?

Beslægtede emner: Kryptologi og systemdigtning.

Musik: Anton Webern Strygekvartet op 28 1. sats
Naturtrompeten
File:Eheiii.jpg
Naturtrompeten (trompeten uden ventiler) bruges til og med Wienerklassikken. Ventiltrompeten udvikles først omkring 1815-1830. Hvilke begrænsninger giver det for instrumentet? Hvad kan man spille for toner? Hvilken betydning har det at kunne intonere? Hvad betyder det for anvendeligheden sammenlignet med fx obo'en? Hvad er den grundlæggende fysiske forskel på en obo og en trompet?

Diskuter ligesvævende/tempereret stemning overfor naturtrompeten. Hvorfor indføres en stemning som fx den ligesvævende?

Analyser musik af Mozart/Bach/ Haydn. Forklar hvordan det afspejler sig i musikken, at det er skrevet til naturtrompet. Er symfoniorkesteret "stemt ligesvævende"? I hvilken sammenhæng har det mening at snakke om ligesvævende stemning? Er en moderne ventiltrompet stemt "rent" eller "ligesvævende"?