|
AT ATX |
|||
Skrivemetro > AT > ATX | Linjeoversigt - Index - Forside | |||
ATX - Innovation
Innovationsopgaven (opgave A) bygger som den klassiske ATX-opgave (opgave B) på et problem, der behandles ud fra to forskellige fags metoder. Det der er særligt ved innovationsopgaven er, at man her tager udgangspunkt i 'et virkeligt problem', at vi ofte inddrager eksterne partnere (dem der har problemet), og at man udarbejder en løsning, hvis relevans og konsekvens vurderes.
Når man arbejder med innovation er der altså nogle karakteristiske elementer, der typisk er til stede, der her vil blive uddybet nedenfor.
Produkt Du skal aflevere en fuld synopsis, og du skal op til en mundtlig fremlæggelse/eksamen til sommer, hvor du har produceret et løsningsforslag.
Kravene til synopsis med innovation Det er de samme krav, der skal opfyldes i en synopsis, som du har trænet i dine AT-forløb. Men nogle af punkterne er præciseret med hensyn til innovationsopgaven. Kravene til opgaven kan splittes op i tre: · Undersøgelse af en sag / udarbejdelse af en problemformulering · Udarbejdelse af innovativt løsningsforslag · Vurdering af løsningsforslaget
Et innovativt løsningsforslag er defineret som noget, der har værdi for andre og tilfører den konkrete sammenhæng (kontekst) noget nyt. Forslaget behøver derfor ikke at være noget nyt i absolut forstand, men det bidrager med noget nyt i den konkrete sammenhæng. Til den mundtlige præsentation kan der anvendes et præsentationsprogram og/eller udarbejdelse af en prototype til et produkt, en skitsering af et produkt eller et forslag vist i præsentationsprogrammet. Ved vurdering af løsningsforslaget forstås, at forslagets relevans og konsekvenser vurderes.
Kendetegn i innovation Innovation har nogle særlige kendetegn:
Et eksempel på en opgave – med og uden innovation – kan ses her nedenfor:
For eksempler på elevsynopser med innovation: Se stationen ATX i Skrivemetroen.
Evaluering & kompetencer i innovation
I evalueringen vil der blive lagt vægt på, om du opfylder de faglige mål, der står i AT-læreplanen. Dvs. det er altså de samme som i den ’klassiske’ opgave. Det er spørgsmålet, om du kan:
I innovationsopgaver indeholder præsentationen en omtale af løsningsforslaget, og evt. kort fremvisning af produktet, f.eks. video, skitser eller dele heraf (10-12 min). Præsentationen danner udgangspunkt for en dialog om anvendelse af faglig viden og faglige metoder i undersøgelse af problemet, udvikling af løsningsforslaget og/eller vurderingen af løsningsforslaget. Herunder kan indgå fagligt begrundet afgrænsninger og valg.
Selvom kravene ovenfor ikke er anderledes i en innovationsopgave, end den klassiske opgave, så er der alligevel nogle særlige forhold, der gør sig gældende i en innovationssynopsis. Som du vil kunne se, så skal du være meget bevidst om, at du skal undersøge et problem, udarbejde et innovativt løsningsforslag, du skal vurdere løsningsforslaget, og du skal prioritere, hvor du særligt vil bruge fagene – enten i den grundige undersøgelse, udvikling og udvælgelse eller vurdering.
Der er ikke krav om, at du skal anvende særlige innovative metoder, men det kan være hensigtsmæssigt f.eks. at følge en model som ”Design Thinking”-modellen (se vedhæftning nedenfor).
Nyttige links Design Thinking Model Redskabsbog Litteratur Innovationstillæg-elever AT (dok) Innovation i AT - som diagram (dok)
Mest til lærerne Innovationstillæg-lærere AT (dok)
|